torsdag 20 mars 2008

Del 42: Mysteriet är löst!

Mörbultad och genomblöt för femte morgonen i rad..

Var rejält förbannad och utmattad när jag vaknade. Det här måste få ett slut!

La mig i badkaret för att min stackars rygg skulle må lite bättre. När det inte blivit bättre efter en kvart fyllde jag det med vatten. Efter en stund började det kännas bättre.

Fick syn på Benke som satt som en fluga på väggen. (Detta är naturligtvis en grov förolämning mot Benke. Det är som att säga åt en människa att hon sitter som en kebab på stolen.)

"Benke! Vet du varför jag vaknar mörbultad och genomblöt varje morgon?"

Han svarade inte utan sprang istället ner bakom tvättmaskinen. Typiskt spindlar. Så fort det hettar till så springer de och gömmer sig.

Jag klev ur badkaret och klädde på mig. Fick syn på harkranken i taket i sovrummet.

"Varför vaknar jag alltid mörbultad och genomblöt?"

Han svarade inte.

"Är du fortfarande arg för att jag ryckte av dig benet? Förlåt, jag blev bara så arg..."

Då veknade han.

"Vet du hur mycket det svider att få benet bortrivet? Tänk dig 1000 nålar. Så mycket svider det!"

"Förlåt, jag blev bara så arg när det låg toalettpapper i hela hallen..."

"Tål du inte skämt?"

"Inte när det handlar om toalettpapper. Det är nåt med toalettpapper. Speciellt när jag handlar..."

"Du, pucko! Hur mycket pengar har du lagt ut på elefanterna egentligen? Hur vore om du la lite pengar på ett bonejob åt mig?"

"Vadå? Det finns väl ingen som kan operera fast ett ben på en harkrank?"

"Det ligger en skönhetssalong för harkrankar bakom sjunde brädan på Jazzvillans östersida."

"Va? Det har jag inte sett."

"Nä, det ligger inte ute på Eniro.se precis. Kan jag få 500 spänn?"

"Oj, det var dyrt."

"Dyrt!? Hur mycket tror du det hade kostat att sy på ett ben på en människa?"

"Det är förstås sant."

Jag letade upp en gammal femhundring och gav honom och öppnade fönstret. Innan han flög iväg sa han att han inte visste något om mitt morgontillstånd men att jag borde ta ett nytt snack med Benke, att det verkade som om han försökt berätta något för mig.

Jag tillbaka in i badrummet, drog ur proppen ur badkaret (hade visst glömt det efter morgonens bad) och ropade på Benke.

Han kom fram från sitt gömställe bakom tvättmaskinen.

"Vet du något om varför jag är mörbultat och genomblöt på morgonarna?"

Han pilade ner bakom tvättmaskinen igen. Jag tog ett steg fram för att ropa några väl valda okvädningsord till honom när jag trampar i en vattenpöl.
Framför tvättmaskinen är det blött på golvet och jag kan se några småpölar som tillsammans bildar ett spår ut ur badrummet. Jag följer det fuktiga spåret in i sovrummet. Då slår det mig!

Jag skyndar mig in i badrummet igen.

"Benke! Har jag satt mig i tvättmaskinen de senaste nätterna och satt igång ett program på 40 grader?"

Benke kryper fram ur sitt gömställe men skakar på huvudet.

"60 grader då?"

Nu nickar han.

Gåtan är löst.

Nu ska jag bara orka ta mig ner till AG:s och handla ett hänglås att sätta på tvättmaskinen.

Så var min dag. Inte.

Inga kommentarer: